Om läraren har möjlighet att neutralisera sin egen stress och även arbeta i en skola med mindre våld och trakasserier, skapas det spontant en miljö som gör det lättare för läraren att undervisa och lättare för eleverna att lära.
Forskning på Transcendental Meditation i San Francisco Unified School District visade bl.a följande
1. Minskad depression, ångest och irritation.
Anmärkning: P-värdena från dessa studier visar anmärkningsvärda förbättringar.
2. Minskad hyperaktivitet, stress, depression och ångest, och ökad självsäkerhet.
3. Mindre ångest, ökad självsäkerhet
4. Förbättrad sömn
5. Minskat våld
6. Sänkt antal avstängningar (på grund av mobbning, dåligt uppförande, eller våld)
Anmärkning: När Visitation Valley Middle School började med TM-programmet hade skolan den högsta andelen avstängningar i hela San Francisco. Efter 3 år minskade antalet avstängningar med 86% vilket var den lägsta i San Francisco.
7. Förbättrade tentamensresultat
Anmärkning: GPA, eller medeltalet är ett genomsnitt av alla prov tillsammans. En mycket markant ökning märks i båda skolorna som undersöktes. Förbättringen hos invandrarbarn (som normalt har svårare för sig i utbildningen) var 2x så stor som den totala förbättringen.
Läs mer på Forskning på TM i undervisningen