Maharishi Friskola i England får fullt statligt stöd

Maharishiskolan i Skelmersdale, Lancashire, som varit verksam i 25 år, tillämpar sedan länge Medvetandebaserad Utbildning (MBU), d.v.s använder TM på daglig basis för att skapa balans i elevernas fysiologi. Nu har skolan av Utbildningsdepartementet blivit erkänd som friskola, d.v.s. får fullt statligt stöd. Skolan har fått enormt erkännande vid den inspektion som regeringen genomfört. Skolan ligger bland de främsta i Lancashire, men också bland de 2,5 % av alla skolor i landet. Så har det varit sedan skolan startade.

School students with teacher

Regeringens inspektör rapporterar: ”Skolans fokus på individen, och dess användning av meditation, samt dess strävan efter balans förstärker allt man gör. Eleverna är lugna, trygga, har självförtroende, är artiga och omtänksamma. De är ivriga att få kunskap och färdigheter och tycker det är roligt att lära sig.”
Skolan omfattar åldrarna 4-16 år. Man planerar att öppna minst två skolor till i England de närmaste åren.
Läs mer om Maharishiskolan på www.maharishischool.com där du även hittar en 9 min. video där elever, föräldrar och lärare berättar om sin erfarenhet av Maharishi-skolan.
Skolledaren Dr Cassells välkomnar kollegor från runt om i världen som vill besöka skolan och lära sig mer om Medvetandebaserad Utbildning. Skriv till drcassells@maharishischool.eu
Så här säger han: ”Baserat på vad jag har sett hos tusentals elever och dussintals lärare
står det klart att Medvetandebaserad Utbildning är unik i sin effektivitet i att systematiskt utveckla den mentala och fysiologiska potentialen hos varje elev. Man ser dem växa i förmågan att uppfylla sina egna önskningar och samtidigt bidra till det goda för alla omkring dem. Det finns också många studier som visar att stora grupper som utövar Transcendental Meditation har välgörande effekter på livskvaliteten i hela samhället.”
Så här uttalar sig en lärare vid skolan: ”Jag skulle inte ha kunnat föreställa mig det utifrån min erfarenhet från tidigare skolor, men jag känner mig faktiskt bättre i slutet av skoldagen än i början, och jag ser fram emot att komma tillbaka på måndagmorgnarna!”
– Sarah Bowey